in

Tetamu

Benda ni jadi kat rumah aku. Kes ni kena dekat abang aku yang no1. Sebelum tu aku ni bagitau. Abang aku ada 3. So, aku panggil abg no1, no2 dan no3. Lelaki zaman-zaman lepas sekolah kan suka lepak dengan membe. Termasuk la abang aku ni. Balik rumah pun tengah-tengah malam. Kol 2 3 pagi.

Satu hari ni, dia balik dalam 3 pagi tak silap. Dia pun tumpang la membe dia yang balik satu hala dengan dia. Membe dia ni malas nak hantar abang aku sampai rumah, dia drop kan abang aku kat tepi jalan besar. Lepas dia drop, dia terus gerak balik.

Masa ni dalam tahun 90an. So, kawasan rumah aku ni masih lagi dikelilingi sawit, getah, paya dan jugak berhampiran kubur. Masa abang aku melintas jalan, ada kereta yang lalu hon dia. Biasa la, malam-malam ni takut tak nampak sangat. Zaman tu pun lampu jalan tak banyak.

Bila abang aku dah melintas, dia pun jalan menonong balik rumah. Tengah-tengah dia jalan, dia dengar ada orang hon lagi. Macam ada orang melintas.

Dia tak sedap hati, terus balik dan masuk rumah tak baca apa-apa. Haaa, sebelum tu aku nak cakap. Lain kali dah blik lewat malam, biasakan baca ayat kursi.

Lepas dia masuk rumah, dia terus tidur. Dalam bilik tu ada bunk bed. Abang aku yang no 3 tidur atas sebab dia paling muda dan paling ringan antara 3 tu. Tengah-tengah abang no3 aku ni tidur, tiba-tiba dia terbangun. Dia macam rasa orang dok peratikan dia.

Dia pun pusingkan badan dia. Luluh tak luluh kau bila tengok sebelah dia ada lembaga besar, berbulu berdiri sebelah katil dia. Dia terus pusing membelakangkan benda tu. Dia pikir-pikir nak keluar ke tak nak dari bilik tu. Dia pun kuatkan hati, turun dari katil.

Terus rempuh benda tu, keluar dari bilik dan pegi kat ayah aku. Dan masa tu jugak, something kena kat abah aku. Abah aku tengah tido, tiba-tiba dia rasa ada benda dekat belakang dia. Dia dah berdebar-debar dah masa tu. Perlahan je dia bangun.

Pusing-pusing tengok abang aku no 1 dekat belakang dia. Tengah baring sebab takut. Dia awal-awal dah selamatkan diri, tinggalkan abang aku yang no 3 sorang-sorang dalam bilik Abah aku pun bebel-bebel dekat abang aku balik lewat malam. Moral of story, balik rumah jangan lewat-lewat. Kalau lewat, biasakan diri baca ayat kursi. Sebab takut ada tetamu tak diundang. Tengok-tngok sikit sebelah katil tu. Ada tetamu x?

Perkongsian Daripada Unknown.

What do you think?

Written by ERRA

Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Loading…

0

Comments

0 comments

Kawan

Sall College @ Sekolah Lama