in

Rumah Baru

Assalamualaikum Ekram.
Saya Tia bukan nama sebenar, saya ingin cerita tentang kehidupan saya yang tak pernah saya lupa hingga hari nie sedih lah juga bila teringat masa tu 7 bulan yang lalu saya mengandung anak pertama dalam 5 bulan begitu kendungan saya. Saya nie masi mudah baru khawin sahaja bulan 2 tahun 2020. Biasa lah anak muda 20 tahun macam saya nie belum tau sangat sampai saya sendiri tidak perasan yang saya mengandung. Saya ingat hal biasa lambat period nie, saya pun biarkan sahaja hingga satu hari suami saya nie dapat tawaran kerja biasa lha mana-mana suami pergi isteri mestilah ikut apa lagi kalau kasi tinggal di rumah sendiri tidak berani pulak. Sampai jakk kami di rumah tempat yang kami tinggal tu rasa tidak selesa, yalah boss kata rumah tu rumah dia. Suda lama tapi masi ok nampak juga lha rumah tu memang rumah lama sebab rumah tu banyak suda yang pecah, siling pun banyak yang pecah, banyak juga yang rusak bilik sana ada 4 bilik yang 3 bilik tu orang china yang tinggal. Kami jakk lha nie yang muslim sini, nak tak nak kami kena lah tinggal sini tempat nie agak terpecil kalau mau pergi bandar pun dalam 30 minit lha juga seram sebab rumah nie hanya satu sahaja. Rumah nie khas untuk pekerja dan rumah nie di kelilingi hutan dan pokok abu kadoh. Kami sampai rumah terus masuk bilik, ok lha juga dari padah sewa lagi kan. Hari pertama suami saya nie kerja, saya seorang jakk dalam rumah saya macam biasa kemas rumah bersih-bersih, tak angkat berat pun sebab saya nie tidak suka angkat berat. Habis jakk saya buat kerja rumah saya minum kopi, pukul 9 begitu saya duduk dekat sofa. Saya mula rasa nak kencing sakit perut sangat saya nak pergi bilik mandi saya bangun sahaja tiba-tiba ada air keluar, ingat kan saya nie kencing. Tak kan lha banyak tu kan saya pun cepat-cepat lha masuk bilik mandi. Saya terkejut bila saya tingok yang keluar tu bukan lha air tapi darah yang sangat merah dan sangat banyak saya pun masa tu takut panik menggigil satu badan tidak tau keliru apa bendeh tu lepas tu saya baring jakk saya rasa lemah sangat sebab darah keluar tanpa henti. Suami saya pun sampai rumah time jam 10 saya pun bagitau lah suami saya, kami dua pun tidak tau darah apa tu. Saya call mak makcik tanya apa tu dorang cakap kali kau nie keguguran, aku pun rasa mungkin sebab aku kan lama dah tak period. Lepas suami aku ambil kan daun pisang yang dah tua buat ubat biar darah tu tidak berterusan 3 hari macam tu lha setiap hari nak beli ubat pun susa mau cari. Kami pun tidak tau mau beli ubat apa sebab tidak tau tu darah apa kan. Hari ke 4 saya tidak tahan dan sangat pucat. Suami saya ambil keputusan bawah pergi kk sebab teruk suda keadaan saya masa tu. Kami pun pergi rumah mak dan saya tinggal sana. Hari ke 6 saya sakit perut sangat amat sakit hanya allah sahaja yang tahu mungkin begini lha rasanya mak kita lahirkan kita. Hari tu juga mak bagi macam macam ubat dan panggil bidan lama juga baby tu keluar lepas tu alhamdulillah akhirnya baby tu keluar juga sendiri saya pun rasa dah ok saya pun baru saya tau yang saya mengandung kalau saya tau saya mengandung time tu saya tidak lha ikut suami tapi tidak apa lha mungkin belum ada rezeki kami. Sedih lah amat sedih sebab kami memang nak ada anak tapi buat macam mana allah lebih saya dia, kami redoh. Saya dan suami pun pelik apa yang buat saya keguguran padahal saya tidak buat kerja berat pun kami pun pergi kasi tengok dengan orang pintar kata orang tu kami dah kacau rumah dorang. Dorang marah kepada kami sebab kami tidak pandai beradab, saya pun teringat malam pertama kami di sana saya buang tulang ikan bagi anjing kha kucing kha makan tapi saya lupa meminta izin, memang salah saya pun sebab tu kalau kita pergi rumah baru jangan buang sampah sembarangan nanti kita sendiri tanggung akibat nya.

Dihantar daripada telefon pintar Samsung Galaxy saya.

Perkongsian Daripada Goers.

What do you think?

Written by ERRA

Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Loading…

0

Comments

0 comments

Misteri Sebuah Teksi

Perempuan Berpakaian Putih