in

Roh Tak Tenang

Salam semua, pernah dengar tak cerita pasal ni??
Benda ni berlaku dekat Pahang.

Kisah ni jadi tahun lepas bila mane ade seorang perempuan ni mati kene tikam dan kelar, yang paling sadisnyer orang jumpe mayat dia dalam keadaan tiada apa-apa pakaian tapi mengikut orang-orang kampung cakap, berkemungkinan besar, suami dia bunuh sebab kes cemburu, Wallahualam lah. Sebab tak setel lagi kes ni
kisah roh dia merayau ni ade bayak jugak la yang aku dengar, so aku akan cerita satu persatu lah ikut cerita yang aku dengar dan tahu.

Kisah 1, kat rumah jiran dia.

Semasa hidup pempuan ni, dia selalu tumpang letak kunci rumah kat jiran dia kalau nak kuar g mane-mane. Kes malas nak pegang kunci sendiri lah nak dijadikan cerita beberapa hari lepas dia kene bunuh tu, jiran dia dengar lah orang ketuk pintu rumah tau malam-malam, mula-mula jiran dia wat derk jelah kan sebab tengah malam takut ade pencuri ke hape ker datang pastu dia dengar suara pempuan. Sebijik suara yang meninggal tu.

Dia cakap…

“Akak, saya ni kak. Datang nak mintak kunciiiiii.”
Heee heee, siap mengilai lagi korang.
Lepastu esoknye jiran dia terus pindah ke rumah mak ayah dia kat tempat
lain takut la kan kene kaco lak anak-anak dia. Huhuhuhu.

Kisah 2, kat rumah famili si mati.

Semasa hayatnye, pempuan tu sangat la manje sebab rasenye dia anak bongsu. Kalo tak silap lah jadinye dia sangat rapat la ngan mak dia, lepas dia meninggal dan mayatnye disemadikan. Orang cakap kat rumah tempat dia meninggal tu,
orang kg basuhkan tempat tu ngan air limau, sebab katenye nak kasi cuci darah tu
aku penah dengar yang kalo perah limau kat tempat kemalangan or mati kene bunuh,
roh orang tu tersiksa. Sejauh maner kebenaran dia, aku tak jamin.

Ok nak dijadikan cerita jugak, malam-malam selepas kematian arwahnya,
mak dia duduk kat dapur tempat dia dan mak dia selalu borak
tibe-tibe mak dia dengar bunyi macam benda cakar tingkap kat dapur tu,
makin lame makin kuat, mase mak dia nak pegi dekat ngan tingkap tu,
dengar pulak bunyi suara sebijik arwah anak dia menangis kat tepi tingkap tu.
Huuuuuuu huuuuuuuuu huuuuuuu. Lebih kurang cenggitu lah.

Pastu mak dia siap tanye kenapa menangis nye dik??
Tak tau la pe jadah mak dia tuh, mungkin terlampau sedih or lupa anak dia meninggal pastu benda tu jawab.

“Mak…… Adik sakitttt makk… Huuuuuu..
Pedih makk……
Tolong adik makkkk……
Sambil menangis-menangis.”

Ade beberapa hari jugaklah benda tu datang rumah mak dia meratap-ratap sakit macam tu. Bila mak dia gtau kat famili dia, diorang g buat kenduri baca tahlil kat rumah dia kene bunuh tu, barulah takde mengacau dah, mungkin dah aman kot.

Kisah 3, ok ni last yang aku tahu sal citer roh pempuan ni.

Rumah pempuan tu kat tepi jalan, so kalau sape-sape lalu, memang akan nampak la rumah tu kalo kita tengok.

Alkisahnye malam tu, ali dtg ke kg si abu sebab nak p umah abu tuh
mase dalam perjalanan tu, si abu tanyer la ali,

“Wei, ko nak tengok tak rumah pempuan yang mati kene kelar tu??”
si abu pon cakap lah nak.

Mase si abu baru je nak tunjuk kawasan mane rumah tu,
tibe-tibe diorang nampak sorang pempuan pakaian koyak rabak,
rambut mengerbang betul-betul kat kawasan rumah dia, Huhuhu.

So secara tidak langsung nye ali pon tau lah situ rumah pempuan tu.
Haii nasib baik lah takde mengikut diorang balik ke rumah.

Aku tak tahu lah kalau sekarang still lagi ade merayau ke tak roh tu, ape-ape pon
kita doakanlah ye agak roh dia tenang dan bersemadi dengan aman.

Ok tu jer ceritanya.

Perkongsian Daripada Unknown.

What do you think?

Written by ERRA

Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Loading…

0

Comments

0 comments

Tetamu-tetamu Misteri

Kawan