in

Hantu Cangkul

Masa tu, aku baru berumur 13 tahun. Aku terpaksa tinggal berasingan dengan kedua orang tua aku disebabkan sekolah aku terletak jauh drpada kampg halaman aku. Aku tggal dengan nenek usu aku. Tetapi memandangkan rumah nenek usu aku tu tidak muat, terpaksalah aku tggal bersama ank nenek usu aku yg umurnya seangkatan dengan aku. Rumah tu terletak di kebun nenek usu, aku pun x rasa keberatan tggal dengan diorang sebab lagi senang untuk aku pergi sekolah sama2. Jadi kami bertiga saja yg tggal dirumah tu. Kadang2, kalau abang sulung diorg pulang kampung abang diorg tdr dekat situ. Setiap hujung minggu nenek usu dtg hntr bekalan mknn ke tempat kami.

So, pengalaman yang menakutkan aku pernah rasa masa tu aku baru tggal lebih kurang seminggu dirumah tu. Dlm lingkungan jam 12tgah mlm hingga 3 subuh tu, aku selalu terbangun dalam masa2 tu. Setiap kali terbangun, aku selalu dengar ada org mencangkul tanah dekat bawah. Dalam hati aku x kan la dlm jam tgh mlm bgni ada org mencangkul kat bawah. Jadi aku ni pun beranikan diri aku ni jengguk tengok dekat bawah, xde org pn. Aku ignorelah benda tu sbb aku nak tidur, esok kena pergi sekolah. Makin lama, makin kuat pla benda mencangkul tu. Maklumlah masa tu kmi tidur buka jendela. Rumah kampung dulu2 x de tgkap sliding   jendela kayu. Sbb masa tdr tu panas, xda kipas. Masa tu rumah belum ada bekalan elektrik. Cuma guna genset org ckp. Tu pun ada masa tertentu sj genset hidup. Dr jam 6ptg – 8mlm. Sbb nak save minyak. Ok smbung balik cerita, dahlah panas dekat bilik tu, terganggu dengan bunyi mencangkul lagi,aku jadi rasa mcm pelik.

Ko x heran ke ada org tiba2 mencangkul tgh2 mlm kat bawah padahal xde org pn kau tgk td. Ak dah rasa lain. Aku meremang. Takut, berpeluh2 aku tdr bertutup selimut. Aku rasa x sedap hati, last2 aku ikut tidur sekatil dengan ank nenek usu aku yg nama dia mimi.  Aku kejut mimi, aku ckp aku takut, aku nak tidur dekat sblh kau. Nasib baik katil dia tu luas. So aku pn dpt tdr nyenyak. Esok pagi tu, masa nak ke sekolah, mimi tanya aku. Aku kenapa mlm2 pindah sebelah dia. Aku explain la kejadian tu. Kat bawah tu mmg nak kena buat kolam ikan. mimi kata perasaan aku jer kot mcm tu sbb dia xde dengar pn. Org dlu2 pernah0 ckp, x tahu lah benda ni betul ke atau x. Kalau nak buat kolam ikan tu kena jauh sedikit dripda bawah kolong rumah. Tp Kolam ikan yg nak kena buat ni pla mmg da masuk sdikit kat bawah kolong rumah.

So next mlm dia tu, aku tdr. Benda yg sma juga berlaku. Aku dengar bunyi yg sma juga guys. Aku jadi seram. Takut. Buat kedua kali aku jenguk kepala aku kluar jendela xde apa2 dekat bawah. Org xda cangkul tanah. Terpksa aku tdr dekat mimi lagi. So mlm seterusnya tu aku tdr dengan mimi, panggil sekali abg mimi nama dia didi utk tdr dlm bilik tu. Tp kitaorang lain katil. Didi tdr d katil aku. Aku tdr sekatil dengan mimi. Aku dpt tdr nyenyak. Xde lagi bunyi mencangkul. Mgkin sbb didi dah hntr balik benda x baik tu jauh2 kot jangan ganggu kita. Sbb didi ni, dia pndai mengubat dan menghalau ataupun menghantar balik ke tmpt asal benda2 yg x baik. Lepas dr kejadian tu, didi selalu pesan dekat aku. Kalau ada apa2 just bagi tahu dia..

Perkongsian daripada Nina.

What do you think?

Written by Maya

Comments

Leave a Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Loading…

0

Comments

0 comments

Teman Malam

Loceng Rumah