in

Asrama Lama Berhantu

Nama aku Andrew. Aku ingin berkongsi kisah seram aku di sekolah asrama lama berhantu. Nama sekolah itu tak perlu aku beritahu. Ibu bapa aku menyuruh aku bersekolah di asrama kerana tiada sekolah lain yang lebih dekat dari rumah aku.
Nak dikatakan sekolah tu jauh tidaklah jauh sangat pun, nak dikatakan dekat sangat pun tidak.tapi kalau di agak-agak kira-kira 3,4 jam baru sampai. Pada pagi itu ibu dan ayah aku menghantar aku ke sekolah asrama. Aku berfikir dalam hati entah macam mana sekolah itu aku pun tak tahu..jawab aku dalam hati. Tanpa merungut apa2 aku ikut juga kata2 ibu dan ayah aku dan aku terpaksa sekolah di sana..Maklumlah sekolah tu bukannya boleh balik sini sana. Hanya sebulan sekali je pulang. Lagi pula aku rindu ibu bapa aku nanti.

Selepas 3 jam baru kami sampai di sekolah asrama itu, aku keluar dari kereta dan merenung ke kawasan sekolah itu. Sekolah tu taklah cantik mana pun kata aku dalam hati, nak dikatakan buruk sangat tak pun, tapi sekolah tu agak usang sedikit.
Sebelum aku masuk ke dalam sekolah tu ibu aku memberitahu aku supaya aku berhati hati kerana sekolah tu kerap berlaku kes buli, aku hanya berkata baiklah ibu.
Ibu bapa aku masuk ke dalam kereta dan pergi cepat kerana sibuk ada kerja. Aku berjalan dan menuju ke arah pintu pagar sekolah itu. Waktu itu banyak pelajar baru yg baru sampai. Aku tak tahu apa-apa jadi aku mengikuti pelajar2 yang lain. Maklumlah aku baru berusia 13 tahun jadi aku tak tahu selok-belok jalan sekolah tu.
Sampai saja di ruang lobi kami semua dipanggil seorang cikgu lelaki dan disuruh berkumpul dan berbaris di lobi. Kami berkumpul dalam dua baris,sebelah pelajar perempuan, sebelah lagi pelajar lelaki.

Selepas beberapa minit kami berbaris seorang cikgu lelaki memberitahu semua pelajar supaya mengikuti arahan pengawas yang ingin menunjukkan jalan selok-belok sekolah itu. Selepas ketua pengawas menunjukkan semua tempat kami dibenarkan masuk ke kelas masing-masing, pengawas juga menunjukkan dimana kamar kami. Aku memilih kamar aku dan menyusun barang-barang aku di dalam sebuah almari kecil dan meletakkan barang2 aku ke dalam. Hari pertama aku belum dapat kawan lagi jadi aku berasa malu2 kerana tiada siapa2 yang aku kenal. Pada hari kedua akhirnya aku dapat seorang kawan nama dia Raju, dia pun pelajar bru mendaftar semalam. Pada hari ketiga, awal2 pagi kami semua bangun dn prgi mandi sebelum masuk ke kelas.

Selepas kelas tamat kami semua ke kantin makan..aku pergi dngn raju kawan baru aku..kami duduk bersama sma dn mkn sma2. Tiba2 datng seorang pelajar lelaki dn dduk depan aku dn raju lalu dia menyapa,”awk brdua pelajar bru ya”
Aku dn raju menjawab ya pelajar bru. Aku Rahman,..aku dn raju memperkenalkan dri msing2. Lepas itu kami bertiga balik ke kamar masing2. Hari ini aku berasa gembira kerana mendapat kawan baharu..kata aku dlm hati..mlm itu aku tidak dpt tidur awal kerana di rumah pn aku slalu tdur lewat. Selalunya aku tidur pkul 12 hngga pkul 1 mlam. Kawan aku Raju dn Rahman sdah tidur awal2 lgi cuma aku seorang je yg blum tidur. Mata aku tk dpt tidur jadi mcm biasa aku baca buku cerita itupun buku seram aku baca sbb aku ingin menghabiskan episode crita seram ini.

Tepat pukul 12 mlm aku blum tidur lagi. Sedang aku baca buku cerita tiba2 aku terdengar suara wanita menangis.”Eh siapa pula yg menangis mlm2 buta ni” kata aku dlm hati. Takkan ada wanita yg menangis di depan pintu bilik kami sedangkan bilik pelajar wanita jauh dri sini. Ahh apa aku peduli mungkin itu hanya mainan minda aku saja mungkin aku tersilap dengar. Tidak lama lagi suara wanita itu menangis lagi. Bulu roma aku sudah naik aku berasa seram sngt. Aku kejutkan Raju. Raju terbangun seketika. aku tanya Raju.”Raju kau dengar tk suara wanita menangis” tanya aku perlahan. Raju terus menjawab.”mana ada suara wanita menangis”kata Raju seperti ketakutan..ehh takkan aku je dengar..kata aku dlm hati..lpas tu Raju tidur semula tnpa tanya aku. Ermm akhirnya aku pejamkan mata aku juga dan aku tidur sampai pgi.

Aku bangun dn prgi mandi. Tiba di dalam kelas aku tanya Raju lagi..”ehh Raju betul kau tk dngr suara wanita menangis mlm tdi” Raju merenung aku dngn tajam dn aku kaku seketika..Raju pn jawab “kau tak tahu ke Andrew? Tahu apa” jawab aku..” Dulu ada seorang pelajar perempuan mati di sekolah ini” kata Raju. “ehh apa kau mengarut ni Raju”” kau tahu dlu seorang pelajar perempuan bunuh diri di sekolah ini” kata Raju ketakutan. Ehh kau ni Raju menakutkan aku je..Raju terdiam.. mungkin raju brgurau je dngn aku..kata aku dlm hti.

Pada mlm itu mcm biasa aku tidur lewat smbil baca buku cerita. Tepat pkul 12 mlm selepas itu aku terdengar lagi suara wanita menangis. Kali ini suara itu semakin dekat betul2 di depan bilik kami pelajar lelaki. Gila kenapa suara itu muncul lagi. Memang benar apa yang aku dngr mlm kemarin mmng btul2 suara wanita menangis.
Aku nk kejutkan Raju tpi raju sudah tidur mati. Dah laa aku nk buang air besar. Bunyi tu tak ada lagi. Aku tk dapat tahan nk buang air besar. Ahh apa aku peduli aku kkuar jga kata aku sndiri. Aku bangun dri kamar aku aku trus menuju ke pintu kami. Aku buka pintu dn aku prgi ke tndas. Tandas tu agak jauh dari bilik kami. Tandas itu berada di atas bilik senior.

Selepas tiba di tingkat atas aku menuju ke tandas dn msuk trus. Aku berasa lega selepas buang air besar. Belum habis aku cuci tangan tiba2 aku terdengar suara wanita menangis skali lgi. Kali ini suara itu berada di tingkat atas. Bunyi itu btul2 di depan pintu tandas. Gila apa nk buat sekarang tangan aku bergeletar ketakutan. Aku ttup air aku, bunyi tu hilang sbentar. lpas tu aku nk balik ke kamar aku. Belum aku sentuh pintu lagi tiba2 bunyi tu dtg lagi kali ini dia ketawa. Aku sngt takut nk sja aku pengsan dlm tandas ni. Apa yg membuatkan aku ingin menangis, wanita itu bercakap btul2 di depan pintu tandas. Aku terkaku disitu tdak dpt brgerak kerana ketakutan. Dia berkata “siapa di dalam tandas ini”

Aku hilang akal aku tk tahu nk buat apa. Siapa yg berada di dalam tandas ini selain aku. Dia ketuk pintu bilik tandas sebanyak tiga kali. Aku terdiam nk sja aku menjerit tpi siapa yg akan dgr tengah mlm buta begini. Aku tk tahu nk buat apa lgi. fikiran aku kosong aku buka saja pintu itu tnpa berkata apa2. Alangkah terkejutnya aku bila seorang wanita berada betul-betul di depan aku. Muka dia hodoh skali mata dia merah dn tubuh dia berlumuran darah dngn perut yg kembung seperti sdang mengandung. Aku pengsan dn terbaring di pintu tandas.

Pada pagi itu bnyk pelajar2 mengelilingi aku termasuk cikgu2..dia sdah sedar kata raju..aku bangun dn seorang cikgu memberikan aku segelas air. Aku bertanya kenapa kmu smua mengelilingi aku. Seorang cikgu lelaki menjawab,”malam tdi kau pengsan di dalam tandas kata cikgu itu. Baru aku tahu smalam aku pengsan rupanya. Aku masih ingat yg aku ternampak seorang pelajar perempuan di depan aku. Selepas itu smua cikgu2 dn pelajar2 smua prgi. Aku dduk di kamar aku dan Raju dduk di tepi aku dn brkata “Andrew knapa kau pengsan mlm tdi? Aku menjawab “aku ternampak seorang pelajar perempuan berada di depan aku dn berlumuran darah. Tulah kau jngn kluar sndiri mlm2. Aku kn dh bagitau yg ada seorang pelajar perempuan mati bunuh diri di sekolah ini. Lah aku ingat kau brgurau sja”. Raju trus terdiam.”Ehhmm jdi ape plan kau lpas ni kata Raju”

Aku nk pulang ke rumah aku.aku rsa aku nk pindah dri skolah ni aku dh x tahan lgi..”
Pagi itu jga aq menelefon ibu dan ayah aku untuk dtg mengambil aku pulang ke rumah. Dn aku beritahu ibu bapa aku apa yg terjadi pada aku. Benar slama ini apa yg kkak aku bgitau yg ada seorang pelajar perempuan mati bunuh diri di sekolah asrama ini. Selepas itu aku pn pulang ke rumah aku sampai saja di rumah aku trus ke bilik aku dn baring. Aku berasa pening dan sakit kepala jdi aku tidur. Keesokan harinya aku tnya kkak aku. “kak knapa prempuan di asrama tu bunuh diri”kkak aq pn jawab “dia bunuh diri sebab teman lelaki dia tnggalkn dia dan mengandung ank teman lelaki nya. Mulai hari ini Aku takkan dtg ke sekolah tu lagi.

Perkongsian daripada Andrew.

What do you think?

Written by Maya

Comments

Leave a Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Loading…

0

Comments

0 comments

Gangguan Di Dalam Lif

Kawan